Tuesday, February 5, 2008

plastik leğen ... " psycho " ...


amerikaya ilk geldigimde beni belki de en cok sasirtan sey "evler" oldu ...

cok guzel, muhtesem gorunumde olmalari diildi sasirtan .. daha baska bi sey idi ...

ne oldugunu anlaticam .


ama once bi girizgah yapayim konuya musaadenizle .. yillar oncesiydi (asir da diyebiliriz) hatirlar misiniz bi sapik filmi vardi, alfred hitchcock'un du sanirim .. evet evet onundu , orjinali "psycho" , ve psycho filmi de hitchcock'un (eminim, cunku demincek internetten arattim) . onda bi sahne vardi (yani sanirim ondaydi, simdi o filmde oldugundan da suphe ettim, neden derseniz yaaaa yillar once seyretmisim, nerden hatirliycam o kadar net bi sekilde, ben zaman geliyor bi onceki gun yedigim seyleri unutuyorum, hatta yeri geliyor, bi onceki gun bisiler yemeyi unutuyorum :P)

neyse iste bi filmde bi sahne vardi, onda adam odanin duvarini baltayla kirip diger odaya daliyordu . duvar cattadanak kiriliyordu bi balta darbesiyle , ben de o zaman "hadi canim amma da sıktırmıslar, hic duvar oyle de kırılır mı?" felan diye, hani bi yandan da filmden tırsmısım ya, kendi kendimi ve yakin cevremde cekirdek citleyip cay hupleterek (ayriyeten kendi aralarinda yerli yersiz sohbet ederek) filmin korkunclugundan hic bi sekilde bencileyin nasibini alamamis aile efradini , aslinda daha cok kendimi tabii avutuyorum, "hıhh !! hic de inandırıcı diil " felan diye .. oyle bi seydi ..

gel zaman git zaman , ben yolumu sasirdim, ya da hayatim yolunu sasirdi, kendimi amerika'da buldum . ne isim var benim amerika'da yaaaa diyemeden daha, amerika kitasindaki ilk saatlerimde cok aci biseyi farkettim, ilk aksam konakladigim arkadasimin evi tamamen ahsap ve plastiktendi . burada bi anekdot giricem : canim arkadasim turkiye'deydi ve ev bulasiya kadar bizim evde kalin diye anahtarlari bize vermisti eksik olmasin :) yani evde bizden baska kimse yoktu (ben ve esimden, o zaman bidiklar da yoktu) evet, ne dusundugunuzu biliyorum, cidden cok iyi bi insandir, halen daha da, yuzune diye demiyorum, cok severim kendisini :)) okudugunu biliyorum, ama ismini soylemiycem ki simarmasin :P ;) cok seviyorum seni seker :)

yol yorgunuydum (nasil olmayayim, izmir ohio arasi neredeyse 24 saat boyunca ucus, 3 aktarma, arti havaalanlarinda bekleme seklinde geciyor) , son olarak eve vardigimizda artik beynim zimzimliyordu, son iki saaatlik chicago - columbus ucusunu zaten tamamen uyuklayarak gelmistim, hostesin birhayli kilolu bir bey (bayan diil) oldugunu bile zar zor farkedebildim cunku gozumu acamiyordum, o saftirik de zati benim guzelim aksanimdan su istedigimi anlayamadi , halbukisen gayet de guzel "water please" diyordum, bi zaman sonra kafasina dank edip getirmisse bile ben icemedim o suyu, cunku koltukta sizmisim .. neyse eve gelince bi gireyim elimi yuzumu yikayim dedim, lavabo sahane mermer gibi parliyor ama elim deyince bi tuhaflik hissettim . "something wrong" idi yani .. bi daha dokundum, o yari kapali gozlerim acildi, tirnagimla tiktikladim, evet evet , lavabo plastikti !!! sonra kenardaki karolara tikladim !! aman tanrim, onlar da plastikti !!! sonra yerdeki karolar, sonra küvet, Yarabbim hersey plastikti !! sonra duvarlara tikladim, cok sukur onlar plastik diildi ... ama onlar da tahtaydi !!!



" heeeeee, yol benim sakulumu kaydirmis, gideyim yatayim, abuk subuk seyler goruyorum ' dedim . dogruca yataga yollandim, yastik gorunce uyuyan bi insanim zati, o gece hiiiic uyanmadan canim arkadasimin mis gibi carsaflarinda yattim, kemiklerime kadar dinlendim .

ertesi gun ogleye dogru bi vakit uyandigimda icimde pit pit bi heyecen, garip bi korku mutluluk arasi duygu, "waayy be yeni bi ulkedeyim, hatta yeni bi kitadayim" felan . . malumunuz vechiyle uyaninca el yuz yikamak icab ediyor, kimse gormese de sizi, kibar ve temiz bi insansaniz bu boyledir, medeniyet bunu icap ettirir. elimi yuzumu yikamaya gittim, bi onceki gece hayal meyal aklima geldi "ruyamda sanki bunlar plastikti" dedim. sonraciima, cinsim ya, parmak kemiklerimle tiktikladim yine ... evet hala plastikti lavabo !!! ruya diildi !!! sonra yukardaki sirayla yine herseyi tiktikladim, her yer hersey plastik , sadece duvarlar tahta , hatta onlar da ne kadar kalinsa (ya da inceyse artik) ses boyle ince ince geliyor, oyle tahta yani !

cok sasirdim, esime seslendim bi telas " gordun mu bunlari" diye .. herseyi bi daha beraber tiktikladik , ve aynel yakin beraberce musahede ettik ki evet hersey plastikti . sonra buzdolabi bulasik makinasi ve firini da elledik, neyseki onlar olmasi gerektigi kadar plastik , olmasi gerektigi kadar metaldi . gerci esim bu olaya benim gosterdigim panik ve tedirginligi gostermedi, daha agirkanli bi yaklasimla sadece alt dudaklarini buzerek " ilginc !" demekle iktifa etti .


o haftamiz ev aramakla gecti , ve ben her girdigimiz evi tiktikladim ! emlakci arkasini her dondugunde benim ellerim oraya buraya dokunuyor, numune alir gibi tiktiklaya tiktiklaya yoklama yapiyordu ve evet cok ama cok aci ki, maalesef butun o disardan muhtesem guzel ve klassi gorunen evler plastik ve ahsaptan mamul idi !! Amerikalilarin bi cogunun sisman ve zevksiz giyinen insanlar oldugunu musahede etmekten daha aci gelmisti bu durum bana ne yalan soyliim .


mermer ve seramigin soguk ama vakur yuzune alismis siradan bir turk olarak bu durum duygularimi fevkalede incitti, kendimi holywood studyolarindan birine yasamak uzere terkedilmis deney faresi gibi hissediyordum, heryer plastik ahsap evlerdi , annemin seramik ve mermerlerini ozluyordum, ve plastik bi küvetin suyun kaldirma kuvvetine ne kadar dayanabilecegini, bi evi su basmasi halinde küvetin yerinde durup durmayacagini, duvarlarin boyle büklüm büklüm kabarip kabarmayacagini düsünüp duruyordum habire .. evi de su niye basiyorsa artik .. hani ya basarsa diye :P



yaa halbukisen evler de disardan o kadar guzel gorunuyorlardi ki ..


boylece biz de tum ugrasimiza ragmen icinde gercek bi granit ya da seramigin olmadigi , plastikten bi ev tuttuk . cunku esim artik ev gezelemekten ziyadesiyle sıkılmıstı , benim de bu ulkenin sartlarina razi olup kendimi buna alistirmam gerektigini guzelce izah etti, ben de ikna oldum , mecburen .


niye mi anlattim bunlari .. gecenlerde turkiyeden henuz gelmis bi arkadas, "yaaa bizim evde lavabolar fayans diil biliyo musun?" dedi de ... sanki bizim evde fayansmis gibi .. cok sasirmis ve hayal kirikligina ugramis gorunuyordu . hatiralarim canlandi birden (bknz:yukardakiler)
hazir hatiralarim da aklima gelmisken dedim, lazim olur, bilmeyenlere de anlatayim dedim . hani bi gun olur da amerikaya gelirseniz, otelinden restoranina, okulundan mustakil evlerine kadar herseyin ahsap konstruksiyon ve plastik lavabo tuvaletlerle dolu oldugunu bi sekil idrak edince, bencileyin şok olmayin diye :)) burda gokdelenler ve cok katli binalar haric hicbiyerde beton ve mermer goremiyorsunuz, ancak biraz avrupa gormus yahut belli bi seviyenin ustunde amerikalilar isterlerse evlerini siparisle mermer ve granit kaplatiyorlar. misal Madonna ve JLo'nun banyolari Afyon'dan ozel siparis mermer imis ;))


digerleriyse plastik kuvetlerini suyle doldurup icine kopuk ve yaglarini doldurup keyif banyosu yapiyorlar, dergilerini karistirip , bi yandan sicak elma cayi icerken ..
bilmiyorlar ki leğen diyoruz biz ona ..
plastik banyoya yapistirilmis plastik leğen :((
yazi uzun oldugundan sonuna gelene kadar basini unutmus olanlariniz olabilir, psycho filminden bahsetmistim ya . "haaaa hakketten ya, ne alaka " diye hatiriniza gelmistir simdi , iste ben sonraki zamanlarda (bilhassa ilk senemde cocuksuz ve yalnizken, evde tek basina bi suru seyleri kafamdan kurup kurup kendi kendimi evhamlandirirken), hep o film geldi aklima .. ve hep yandaki uzun boylu ve hic gulmeyen komsumun bi gun evime elinde baltayla dalip beni de baltayla dograyacagindan korktum .
cunku anlamistim ,
amerika'da bu gayetten mumkundu !!!
mumkundu ama olmadi cok sukur , oldugunu da hic duymadim :P cok sukur :)
PS: var ya, pencere pervazlari bile mermer gorunumlu plastik :((
PS: bi onceki postumla alakali olarak, ordekleri tabiiki de besledik, hic mumkun mu rana ve omer gorecekler de masamizda ne var ne yok atmayacaklar o ac gozlu oburlara !! cay bile icireceklerdi neredeyse :P

18 comments:

Anonymous said...

Koptum Gulmekten canim ya...helede su cumlene bittim " holywood studyolarindan birine yasamak uzere terkedilmis deney faresi ", valla oyle gibiyiz galiba...simdi bende herseyi tiktiklayarak geziyorum evde senin yuzunden...

optum seni ve bidiklari..

Athens'li Perihan

laleninbahcesi.blogspot.com said...

Demek o yüzden biz de evler bu kadar pahalı. Ama ne yazıkki artık burada da moda oldu bu evler. Amerikansiding diyorlar. Uzaktan çok hoş ama yakından bildiğin plastik. Dur ben bizim evide biraz tıktıklayayım. Sevgilerimle ve tatlıhatıralarla

Desertwind said...

Valla yazini heyecanla okudum, cok hosuma gitti.
Allah allah , hic bilmiyordum.Disardan ne guzel gozukuyorlar oysa ki.Peki ses yalitimi nasil ki?Japon evleri misali mi yoksa:)


Bu arada biz 1978-1979 yillarinda Yahyali'daydik.Babamin adi Ertan Goksu.O zamanlar babamin yesil bir montu vardi ve 'mudur beyin yesil kurku , soylenecek bu turku'diye bir turku modaydi, babama o turkuyu soylerlerdi:)

Seni cok goresim geldi valla.Yahyali'nin icini 1979'dan sonra bir daha gormedim.Oradaki insanlardan babam zaman zaman haber getirir duydukca.Ne masalsi bir yerdi benim icin Yahyali:)

Tatli Hatiralar said...

Merhaba Perihancim :) cok sevindim mesajini gorunce :) sagolasin guzel sozlerin icin , gecenlerde biz de esimle sizin epey kulaklarinizi cinlattik, ne zamanir gorusemedik diye :) cok ozlendiniz haberiniz olsun ;)

Tatli Hatiralar said...

Hakketten Lale hanim yaa, Turkiyede evler cok pahali . hadi istanbul'u Izmir'i filan anliyorum da, izmir'in sayfiyelerinde bile evler fahis fiyat. bu sene biraz bakindik, alcakmisiz gibi, avcumuzu yalayip geri donduk. Fiyatlar ucmus , pes yani !

Tatli Hatiralar said...

Nalancim, yarin ilk is babami arayip soruyorum , bana oyle geliyor ki bi kapin daha olacak amerika'da ;)) insaallah gorusmek nasip olur :) kocaman opuyorum seni guzellik :)

bahar said...

tatli hatiralar ne cok hatiran varmis senin, super ya, benim evim plastik ve tahta degildi, onlarla daha sonraki evlerimde tanistim, o yuzden senden daha hafif bir kultur soku yasadim diyebilirim, bir de sen coktan evlenmismiydin geldiginde, benim ilk evimdi o , o yuzden evlilik demek ki gozlerimi kor etmis hic dikkat etmemistim oyle seylere, tek goz bir ev oldugu halde cok buyuk de gelirdi bana ilk zamanlar (bu tabi cocuksuz sessiz gunlerin bir daha geri gelmeyecek sadeligi icindeydi) ama tahta ve plastik olmasa da tavanim cokmus, iki keere alttan, bir kere de ustten su basmisti evimi, tahta ve plastik de olsa insallah saglam cikar evlerimiz, gerci son firtinalarda cok hafif sallaniyor gibi oluyor ama bilemiyorum ne olur:)

GULENAY said...

Yaw plastik neyin ama ev ev yaniiii...Aman boyle resimlerden sonra benim siphanic mahallemden iyice tiskinir oldum:))neyse safak 3 ay diyorum.Nasilsa gelince ev neyin olmiycek.Sik disini Gulenay edalarindayim yani bacim.

He bu arada coming soon postumda kulaklarinizi cinlaticam bir kac bacimla haberiniz ola.Bir iki gune post geliyor:)))bekleyinnn anacccimmm...

Cagla said...

Kiskandirmis gibi olmiyim lakin benim evim mermer...Kiralik evlerde pek bulunmuyor malum, bizim ev sahibinin titizligine veriyoruz biz...Ben de gorunce sasirdiydim, sonra hosuma gitti, simdi ise pek seviyorum diyemem. Yok asitli sey damlatma, yok tabaklari tezgaha yavas koymaya dikkat et. Yoksa kiriliyorlar...Ayni sekilde elinden dusen bardak da kirilabiliyor...Falan filan iste...

Ayriyeten bizim evde her odada avize var, eger o mevzuya da deginirsen diyerekten :))

Sevgiler,

Pastanı Seç said...

mesjına teşekkür ederim bayıldım evin içine ve dışına.burda öyle bir evde oturmaya kalksak parasını tahmin bile edemem

sevgiler

Anonymous said...

Selam Sumeyra Abla,
Ayy kesinlikle bende ilk geldigimde fark etmistim aslinda bir suru sey daha vardi da ben yasli kadin olarak unutkanliktan muzdarip hic aklimda kalmiyor, yazmak lazim cok sey cikar degil mi....
Amman geldik iste buralara sahte plastiklerle yasiyoz iste gozunu sevdigim Turkiyenin muhtesem mermerleri, guzel mutfak dolaplari, guzel banyolari...
Ahali duyun sesimizi buralarda bir aktaksiyon yok valla oturun guzel ulkemizde, bize de dua edin donelim:))
CAliforniadan sevgiler:)
Zehra

Tatli Hatiralar said...

Baharcim bence senin evinde plastikmistir de sen farkedememissindir dedigin gibi ;) cunku universite evleriydi demi senin evler, ben orada oturan arkadaslarin da evlerini tiktiklamistim, ayni mal, ayni malzeme yani :)

Tatli Hatiralar said...

Gulenaycim Columbus sosyetesine ayak uydurman icab ediyor tabiikine ;) ee hadi sekerim :)

Tatli Hatiralar said...

sevgili pasta ici, evler ortalama 500'den basliyor , ust rakamini ben dahi bilmiyorum ;) sevgilerimle :)

Tatli Hatiralar said...

sendeki olay hamilelik hassasiyeti olmasin Caglacim ? yoksa plastigi mermere tercih edecegine ihtimal veremiyorum ben dogrusu ;)

Tatli Hatiralar said...

zehracim, turkiye turkiye deyip durmak bilmiyorum ki psikolocimize iyi geliyor mu ? ay ne olacak bizim bu halimiz hic bilmiyorum :P

Bir Anne said...

Ay cok hos. Amma velakin sahsen ben hic yadirgamamistim Amerika nin plastik evlerini, bence gayet de pratik. Hatta esimle deyip duruyoruz keskem Tr de de soyle Home Depot, Lowes filan olsa, aynen oyle kapsamli, da kendi evimizi kendimiz yapsak, ben bilem yaparim o evi valla:)
Ustelik hic dusundun mu; Amerika' da bir dogal afet olunca hic de oyle fazla can kaybi olmuyor, neden? Cunku evleri hafif, biz okkali cimentodan yapiyoruz da ne oluyor, resmen mezarimizi hazirliyoruz.

Tatli Hatiralar said...

Dogru soyluyorsun Nurgulcum, esasen herseye iyi yonunden bakmak lazim :) ben de alistim , 7 sene oldu dile kolay, alismasan napiceksin :) dedigin gibi cok pratikler :) sevgilerimle :)